onverwacht - Reisverslag uit Ban Pak Huai, Thailand van rene - WaarBenJij.nu onverwacht - Reisverslag uit Ban Pak Huai, Thailand van rene - WaarBenJij.nu

onverwacht

Blijf op de hoogte en volg rene

01 Februari 2018 | Thailand, Ban Pak Huai

We werden vanochtend om 6 uur, naast onze telefoon, ook gewekt door een rustgevend getingel tangel vanuit de tempel wat gevolgd werd door gezang en daarna een preek van een uur.
Vanochtend eerste keer met ontbijt en dat zou om 7 uur klaar zijn. Meestal zijn ze wel stipt maar nu kwam de dame om 7.20 aanspurten. Ach, we hebben vakantie. Ze hadden iets beloofd met eieren dus René droomde daar vannacht al van. Inmiddels had ik al 2 sneetjes brood met jam op en toen kwam de dame in kwestie met voor ieder een bord met 2 worstjes, tomaat en gebakken ei. Nee, ik kan dat niet eten helaas want dan heb last van m'n maag met fietsen. Nu is René net zo'n kliko, die motor moet blijven branden door er voortdurend iets in te doen dus gaat het portie van mij mee voor onderweg. We denken dat het de laatste keer is dat we in Thailand fietsen want mooier kan het echt niet worden. Er is geen verkeer te zien en de natuur is prachtig en de kwaliteit van het asfalt subliem. We hebben afscheid genomen van de Mekong. Het leek in het begin gemakkelijk te gaan maar op het laatst waren er toch pittige bulten zodat, vooral ik, uit het zadel moest om de fiets omhoog te duwen. Meestal was René dan eerder boven en kwam als een gentleman mij helpen omhoog te duwen. In Europa maken ze wat bochten zodat de stijging wat minder is maar hier leggen ze de weg recht omhoog. Scheelt wel meters. De route was slechts 52 km zodat we weer vroeg op het honk waren. We wisten absoluut niet wat ons te wachten stond maar aangekomen in het dorp zagen we een bordje met saosn 300 um en kwamen aan bij een prachtig nieuw resort, zelfs met zwembad. Nu is het weer niet zo warm dat we direct in dat water willen springen en het ziet er ook niet zo fris uit. Tenslotte is het hier winter. Het was vandaag bewolkt en ca 24 Gr maar precies goed om te fietsen. Dan volgt de onderhandeling over de prijs. De jongen die wat zit te hangen en moet wachten op klanten begint wat te roepen van 700 of zo maar wij zeggen 500 en dat was goed. Nog even het getal 500 op de telefoon laten zien voor de zekerheid. Ze zijn blij iemand te hebben want alles is verder leeg. Hij laat ons het huisje zien en wij zeggen OK. Dan zegt hij direct: money. Haha boter bij de vis. Hij blij, wij blij. We hebben nu uitzicht op Laos met daartussen een bergrivier de Heuang. Het huisje heeft weer een balkon en ziet er mooi uit. De douche is weer wat knullig want de douchekop hangt boven de wc en dat is zeker niet de slang om je bips te spoelen na een grote boodschap wat hier dan wel weer gebruikelijk is want daar zijn we inmiddels wel aan gewend. Ze spoelen hier nl geen papier door het toilet en eigenlijk is dat best een milieuvriendelijke gewoonte. Workshop vuurtje stoken daar hoef je hier niet mee aan te komen. Ze doen dit allemaal de hele dag door vooral om eten te bereiden maar vanochtend bleek de achterbuurvrouw het ook, in mijn ogen, nodeloos te doen. Ze ging met een stok in haar hand op de hurken zitten, schoof wat bladeren bijeen met de stok en stak het hoopje aan en verdween weer in haar onderkomen. Wat het nut was, geen idee maar het veroorzaakte slechts een enorme rookontwikkeling waardoor wij een gerookt ontbijt hadden. Haha beetje overdreven maar je kan het je in Nederland echt niet voorstellen. Zo ook in een dorp onderweg waar de muziek luid schalde. Ik dacht waar komt dat toch vandaan want het bleef luid klinken. Zie ik in de palen van de elektriciteit allemaal luidsprekers. Ze zullen wel vrolijk zijn. Het fietsen gaat dus als een speer en de ruggen doen het gelukkig ook nog goed. En we kunnen het iedereen aanbevelen die een beetje van fietsen houdt deze route te doen. Het is eigenlijk helemaal niet spannend of eng. Alleen waarschuwt iedereen je voortdurend dat het verkeer levensgevaarlijk is en daar houden we dan ook maximaal rekening mee.
Even uit onze comfort zone want ergens gaan eten was er niet bij. Het tentje wat we gezien hadden was al dicht. Toen bij de markt allerlei hapjes gekocht en een bekijks dat we hadden. Worstjes zo uit de frituur, een nudelsoepje om aan te lengen met heet water ( er is een waterkoker), gebakken banaan, rijstbal uit de frituur, rijstewafels en een tros bananen, water en bier. Zo komen we de avond wel door. We hebben inmiddels buren gekregen en de kinderen vinden ons reuze interessant. Niet echt mijn ding die kinderen op m'n lip als ik wil eten maar ook wel weer schattig.