Monkey King - Reisverslag uit Ban Kong Thanu, Thailand van rene - WaarBenJij.nu Monkey King - Reisverslag uit Ban Kong Thanu, Thailand van rene - WaarBenJij.nu

Monkey King

Blijf op de hoogte en volg rene

19 Februari 2018 | Thailand, Ban Kong Thanu

Heerlijk uitgeslapen, was vanzelf wakker om 6.30 maar kon blijven liggen. Toen we naar buiten liepen zagen we dat er waarschijnlijk een "crematie" was geweest want heel het terrein incl ons plaatsje, schoenen ( want die moeten buiten blijven) helm, fietsen, kleding enz zaten onder het roet. Wat een smerige zooi daar was ik niet blij mee maar toch blijven lachen. Ze hadden hier een fantastisch ontbijt met fruit, toast, rauwkost, soort gefrituurde oliebollen maar dan een andere vorm. Voor ons ruim voldoende maar blijkt daar ook nog een kaart te zijn voor gebakken eieren met worstjes of gewoon rijst met toebehoren wat wij gewoonlijk als avondmaal nuttigen. Dat doen we morgenochtend als we weer moeten gaan fietsen. Op de fiets naar het Historische Park wat op de Unesco Werelderfgoed lijst staat. Leuke route gemaakt off road maar we kwamen niet direct uit bij de ingang. Plots staan we bij een Chinese tempel en wat ons daar te wachten stond.... ja het kan dus nog gekker. Er is een dienst gaande met alle mensen in het wit. Iemand spreekt ons aan en leidt ons rond buiten de tempel om en ook nog naar boven. Wat een kleuren gebruiken die jongens, prachtig. Vervolgens mogen we de tempel in waar het ritueel plaats vindt. Een vrouw en man die zeer goed Engels spreken, de man heeft 8 jaar in Californië gewoond, leggen ons in geuren en kleuren uit wat er allemaal aan de hand is. 16 Februari was Chinees Nieuwjaar en vandaag vieren ze in onze christelijke leer Hemelvaart. Heel speciaal was de aanwezigheid van de Monkey King waarin ze heilig geloven dat deze man buitenaardse krachten bezit. Hij zit op een stoel met spijkers van onderaf erin geslagen en zo is ook het opstapje waar z'n voeten op rusten. Hij zit daar de hele tijd op en ze geloven echt dat alleen hij dat kan. Toen hij opstond mochten wij voelen hoe scherp ze waren. Ik ben niet zo gelovig maar het is wel heel mooi zeker de gedachte erachter. Ze geloven in 3 levens: 1 die je hebt gehad, 2 die je nu beleeft en 3 die nog moet gaan komen. Als het in je 1e niet zo goed hebt gedaan kan je het nu goedmaken. Het gaat ook vooral om het delen en dat doen ze hier voortdurend vooral met eten. Geef weg als je genoeg hebt. Daar zijn wij slecht in. We kregen weer van alles te eten en natuurlijk een flesje water. De man vertelde ook regelmatig in Nederland te zijn geweest en wist van alles te vertellen zoals Afsluitdijk, Zaanse Schans, Scheveningen, Zoeterwoude (Heineken), geweldig toch? Nederlanders zijn aardig maar druk met hun ding. Duitsers vond hij minder aardig. Oh oh, wat kunnen wij toch nog veel leren van deze mentaliteit. Ik hoop het mee te kunnen nemen naar Nederland want we houden hier zo van. We waren zeer onder de indruk van het gebeuren en toen op weg naar het Park. Eerlijk gezegd vonden we er niet veel aan maar om door het park te fietsen in een oase van rust, slechts 4 bezoekers, is het toch genieten. Bij thuiskomst weer lekker gezwommen, alleen jammer dat ook hier veel roet in het water terecht was gekomen. Naar de avondmarkt om te eten en ook dat was weer feest.

• 19 Februari 2018 - 16:58

Charlotte:

Wat een mooie ervaring weer! Waar je ook komt, je maakt altijd wat mee hier in Thailand